
Her er urene, der steg mest i efterspørgsel i 2024: Fransk urmærke er i voldsom vækst
I en ny, stor analyse afsløres det, hvilke urmærker og specifikke urmodeller der oplevede den største vækst i efterspørgsel på verdens største handelsplads for brugte luksusure.
Den første indskydelse vil altid være Rolex. Rolex er her, der og alle vegne. Som omtalt her på Time & Crown sidder Rolex massivt på førerpositionen i blandt schweiziske urmærker, og på brugtmarkedet er Rolex også størst.
Men det er et helt andet urmærke, der i 2024 oplevede den største vækst i efterspørgsel. Det viser en ny analyse fra verdens største urmarkedsplads Chrono24.com.
Chrono24.com har analyseret data på baggrund af millioner af søgninger og salg af specifikke urmærker og urmodeller.

Og lad os med det samme afsløre, at Cartier er det urmærke på Chrono24.com, der oplevede størst vækst i efterspørgsel. Det franske luksuskonglomerat, der producerer smykker, solbriller, lædervarer og ikke mindst ure, har opnået massiv succes med fornyelsen af flere af de klassiske designs såsom Tank og Santos.
Cartier er en sikker nummer to efter Rolex over de 50 største schweiziske urmærker (Cartier er et fransk selskab, men urene er fra Schweiz, red.). På det sekundære marked – brugte ure – er Cartier langtfra størst med en fjerdeplads, men noget tyder nu på, at Cartier kommer til at opleve stor vækst.
Den nye analyse fra Chrono24.com viser således, at efterspørgslen efter Cartier steg med hele 23,8 procent i 2024. Det gør Cartier til det urmærke på det sekundære marked, der har oplevet markant størst vækst i efterspørgsel.

På andenpladsen finder man et af de tre urmærker i den hellige treenighed, Vacheron Constantin (sammen med Patek Philippe og Audemars Piguet, red.). Vacheron Constantin efterspørges 12 procent mere i 2024 end året før. Og på en overraskende tredjeplads kommer Rolex’ lillebror Tudor med 8,6 procent vækst.
Det er også interessant, at japanske Seiko sniger sig ind på en flot fjerdeplads med 7,4 procent vækst i efterspørgsel.
“Overordnet viser udviklingen, at mærker med tydelige designs, historie og strategisk prissætning har de bedste forudsætninger for at vinde markedsandele. Vi er spændte på at se, om disse voksende urmærker fortsætter trenden i 2025,” Balazs Ferenczi, Head of Brand Engagement hos Chrono24.
Bemærk, at efterspørgslen efter Rolex er vokset under 1,1 procent i 2024.
Disse specifikke ure vil urentusiaster i stigende grad eje

Ifølge Chrono24.com er Cartier ikke alene det urmærke, der oplever størst vækst i efterspørgslen, specifikke modeller fra Cartier dominerer også.
På det sekundære marked står det klassiske Cartier Tank for 1,44 procent af salget, men det kan meget vel ændre sig i positiv retning, da Chrono24.coms tal viser, at Cartier Tank voksede med hele 30,91 procent i efterspørgsel i 2024.

Også andenpladsen går til en klassisk model fra Cartier, da Cartier Santos med hele 27,74 procent vækst er stærkt efterspurgt.
“Siden 2020 har Cartier øget sin markedsandel med gennemsnitligt 13 procent hvert år. Dette har gjort det franske luksusmærke det fjerdemest populære urmærke på det sekundære marked. Dette er drevet af de ikoniske og succesfulde Cartier Santos og Tank,” siger Balazs Ferenczi, Head of Brand Engagement hos Chrono24.
Det er også værd at bemærke, at Omega har både Seamaster og Speedmaster på top ti over de urmodeller, der er vokset mest i efterspørgsel fra 2023 til 2024, med henholdsvis en syvende- og tiendeplads. Det er ligeledes interessant, at ikoniske modeller som Rolex Submariner og DateJust end ikke er at finde på top ti.
Først på 10. pladsen finder man med GMT-Master II det eneste Rolex i top 10.
Guldure og små størrelser er i hastig vækst

Guldpriserne er i april 2025 rekordhøje, hvilket senest i samspil med Trumps handelskrig har fået Swatch Group til at øge priserne. Men guldure og gerne i små størrelser er i stor efterspørgselsvækst, det viser analysen fra Chrono24.com.

Ifølge kilder i urindustrien er kvinderne for alvor rykket ind på markedet for luksusure. Luksusure har længe været en mandsdomineret industri, men i stigende grad efterspørger kvinder luksusure, hvilket mærkes både på det primære og det sekundære marked.
Dette kan måske være svaret på, at ure i mindre størrelser er i stor vækst i efterspørgsel. Således er ure i størrelserne 20-25, under 20 og i 30-35 mm i diameter i vækst med 20, 18,8 og 6,8 procent vækst.
Rødguld er vokset ni procent i efterspørgsel, og ure med guldfarvet urskive er vokset med hele 16 procent i efterspørgsel.
Den voksende efterspørgsel i ure, der har rektangulære urkasse samt ellipse- og tonneauform taler godt for, at netop Cartier, der excellerer i disse typer urkasser, er populære.